23 december 2017

Adventskrokning 2017, Ledtråd 9

Så här är min ut efter ledtråd 8.



Då fortsätter vi.
Och avslutar också.

Nu är vi vid den punkten som ni måste bestämma lite själva!
Det går att göra en påse, där man har hål och sätter en snodd i.
Det går att göra en väska. Då behövs en axelrem och kanske dragkedja.
Det går att göra en "papperskorg", då får man styva upp den lite så den står stadigt.

Jag har valt att göra en påse. 
Det visar jag här.


Jag krokade 3 varv till, så att jag har 8 varv efter den blå randen.
Då markerade jag var jag ville ha hålen.
Jag ville ha 8 hål (jämnt antal hål för att snodden skall gå i bra)

(det är samma princip för uträkningen som här. men jag delar med 8 istället)

Då tar jag mina 69 maskor och delar med 8
Då får jag 8 maskor mellan varje hål
och 5 maskor över!
De får jag dela ut mellan hålen.
Jag valde att ha 9 maskor mellan vartannat hål (det blev 4 maskor)
 och på ett till mellanrum.
Det är därför jag behöver markörerna, 
för att hålla reda på var hålen skall vara.

Nu blir det ett varv med hål.
Hur du krokar hål ser du här.
Och därefter 6 varv till.

Nu ville jag ha en enfärgad svart rand överst,
en lite bredare rand så jag tänkte använda maska bakom.
men då behöver jag ha tillbakavarvet svart också.

Då byter jag färg till svart på tillbakavarvets garn.
Krokar ett varv.
Nu är det avmaskningen kvar.
Det gör man oftast med smygmaskor
Jag tänker komplicera det lite.
Jag tar smygmaskor som maska bakom



Den ser fin och plan ut när jag har nålat upp den.
Nu behöver trådarna fästas
och blöta den och prata allvar med påsen,
så att överkanten inte rullar ihop sig!

Jag gjorde en snodd av det svarta garnet.
(leta på "hur göra snoddar" på nätet så hittar du många sätt, 
men du har kanske ditt eget sätt?)



GOD JUL!

Jag hoppas att du har haft lika roligt som jag!

Inga kommentarer: