13 december 2017

Adventskrokning 2017, Ledtråd 5

Då tar vi nästa del!

Men först hur min påse ser ut.


Har du valt att använda ett rött garn till en av ränderna så är det lagom att ta det nu.

Nu skall vi använda stickmaska, enkel krokning, maska bakom och maska från vänster.
Enkel krokning får ni ingen länk till, det kan ni nu!

Så skall vi kroka ett färgmönster!


Vi börjar med ett varv stickmaskor.
Kom ihåg att byta tillbakavarvets garn vid varvets början.
Kroka ett helt varv med stickmaskor.
Nu skall du räkna hur många maskor du har.

Mönstret har en rapport på 6 maskor.
Beroende på hur många maskor du har kan det behövas att ha fler maskor mellan några av rapporterna

Jag har 69 maskor
69 delat med 6 blir 11,5
jag tar 6 gånger 11
det blir 66
så tar jag hela antalet maskor 69 och drar ifrån 66
då får jag 3 maskor.
Jag har 3 maskor som jag skall dela ut mellan några av rapporterna.
De maskorna skall krokas med stickmaskor.

Du har krokat ett varv med stickmaskor
Kroka ett varv till med stickmaskor, medan du funderar på var de där extra maskorna skall få hamna.
Nu har du gjort varv 1 och varv 2.

Jag beskriver en rapport, den skall upprepas (med extra maskor ibland) hela varvet ut
Varv 3
Kroka 2 stickmaskor, kroka 1 maska bakom, kroka 3 stickmaskor.

Varv 4
Kroka 1 stickmaska, kroka 3 maskor bakom, kroka 2 stickmaskor

Varv 5
kroka 5 maskor bakom, kroka 1 stickmaska.

Varv 6
Kroka 5 maskor bakom, kroka 1 stickmaska.

Varv 7 
Här gäller det att hålla ordning på maskorna!
kroka 1 maska bakom,
kroka 1 enkel maska
kroka 1 maska bakom
kroka 1 enkel maska
kroka 1 stickmaska.
Puh, värsta varvet.

Varv 8
Kroka stickmaskor
Stanna vid varvets början. 


Så här ser min påse ut när jag har börjat på varv 1
Den röda tråden ligger där för att jag just skall byta till den.


Inga kommentarer: