29 juli 2016

Kroka ihop, medan du krokar. Vänster kant 1

Här beskriver jag hur man börjar i vänsterkanten
och ett av sätten att kroka ihop i vänster kant
När man börjar så drar man upp en ny maska i första varvets kantmaska.
Jag låter garnet hänga på baksidan, fäster gör jag sen...
Bilden visar hur du tar kroknålen genom kantmaskan och tar tag i garnet.


Här har jag krokat 5 luftmaskor som utgör den nya biten mellan
de två grå stycken som jag skall kroka ihop
Högersidan får du titta på i högersidans inlägg.

Här har du plockat upp nya maskor ur luftmaskorna utom sista maskan
I sista luftmaskan drar du inte upp garnet ännu, 

Bilden visar hur jag har stuckit nålen genom luftmaskan

nu skall du sticka kroknålen genom kantmaskan i det grå varvet
 ovanför varvet du började.
Kroknålens spets visar var det är.


Här är kroknålen stucken genom den grå kantmaskan
Den är instucken från rätan och kommer ut på avigsidan.

Här har jag tagit garnet och dragit det igenom den grå kantmaskan
och genom den turkosa kantmaskan.
När man lägger det tillrätta så ser det ut så här.

Och igen......
Gör avmaskningsvarvet och gör nästa upplockningsvarv, 
men dra inte garnet genom den turkosa kantmaskan

 Kroknålen är genom kantmaskan



Här har jag tagit nålen genom den grå kantmaskan och dragit upp garnet
nu skall du dra garnet genom den turkosa kantmaskan också.


När garnet är genom båda kantmaskorna så ser det ut så här.
Nu fortsätter du med tillbakavarvet......

Inga kommentarer: