01 januari 2016

Smygmaskor och att avsluta krokningen

När man kar krokat klart, det man har krokat, så är det sista varvet ganska så glest.
Jag vill gärna att det skall se ut som det övriga som jag krokat
Så för att få hela ytan att se likadan ut så gör jag ett varv med smygmaskor som ett sista varv.


Jag tar maskan som vanligt, men.......
----drar den även igenom maskan jag har på nålen
Så fortsätter jag på samma vis hela varvet ut..
Smygmaskorna gör att sista varvet får samma utseende som övriga varv och dels blir det en fin kedjemaskkant överst på det jag krokat

OBS! Om du har krokat något mönster så kan det vara bra att göra smygmaskorna i samma mönster. För krokningen är ju sådan att det mönster du krokar hamnar (ofta) på varvet nedanför det du gör och det gäller smygmaskorna också.

Inga kommentarer: