14 januari 2016

Det var en gång.....

Det var en gång en provlapp för måånga år sen.
Det är den nedre bilden som visar provlappen.

 Till slut så tog den formen av en kofta, gråare med lite blått på.

Så här gick det till!

 Jag tog en kofta som jag trivdes med och hade som mall.

Det blev ett bakstycke också.

Nästa framstycke.
jag misstänker att det blev en liten paus hät


Här är alla delarna till kroppen klara.
Här krokade jag ihop delarna och krokade på knäppkant och krage.
Knäppkant och krage krokat i ett nerifrån på framsidan, upp över framsidan.
Lite förkortade varv där framsidan går över i den V-ringade halsen.
Runt halsen, troligen några fler maskor på bakstycket.
så likadant ner över andra framstycket.

Här tog det stopp ordentligt.
jag vet att jag använde den som väst några gånger.

Men till slut så blev det ett par ärmar.
Det var då jag upptäckte hur bra det är att använda samma kroknål hela tiden.
Jag tog tydligen en annan kroknål när jag krokade ärmarna
(men samma grovlek 7 mm om jag minns rätt)
Så ärmarna blev stadigare än övriga koftan.
Inte värre än att den är användbar.

Så här blev den.

Garnet är ganska tjockt, Nimbus från Atelier Zitron 
(jag har inte kollat om det fortfarande finns)
Det innebär att den är väldigt varm.
Jag har använt den mycket sparsamt.

Inga kommentarer: