22 december 2020

Adventskrokning 2020, Ledtråd 7

 Så här ser min bit ut nu!

Men som de flesta kanske har gissat,
så viker vi biten så här.
Och gör en socka av den.


Nu skall den sys, krokas, virkas ihop.
Jag krokade på två varv på toppen, vid tån alltså, 
Jag tog upp en maska i varje varv.
På nästa varv och varvet efter det, krokade jag ihop maskorna två och två.
Avlutade med att varv smygmaskor som jag också tog maskorna två och två.
Jag smygmaskvirkade ihop sockan på översidan av foten.
Men det gör man som man tycker är bekvämast.
Sy, virka,.......

Nu ser den ut så här.

Och så här.

Nu vet ni hur ni krokar en socka på längden.

Jag har tänkt att skriva en utförligare beskrivning med en del tips, 
och hur det är bra att tänka.
Så ni kan kroka sockar åt er själva.
Har vi tur så är det klart innan nyår.

Ni har tanken med tådelen och hälen här.
Det som man också skall tänka på 
är att man kan behöva göra några förkortade varv längst upp på skaftet på sockan.
Ofta är man tjockare en bit upp på vaden, än vad man är vid vristen


Jag krokade några par när jag testade hur jag skulle gör.
Dom är väldigt sköna att ha på sig.
Varma och tjocka!


4 kommentarer:

Eva Sundström sa...

Blir bra att få ta itu med den sista biten när dagens planer är avklarade! Tack för en kul advenskrokning!

anita sa...

Tack för att du delat med dig av dina kunskaper. jag tycker att krokning är så mycket roligare än virkning.
jag ser framemot fler sådana här ledtrådar.
GOD JUL!

Eva S sa...

Tack för alla instruktioner. Tyvärr hade jag inte tid att fullfölja, men efter nyår provar jag med sockgarn så att det inte blir så tjocka sockar!
God Jul,

Mona sa...

Tack för Adventskrokningen!
Jag använde bomullsgarn men hade för grann kroknål så sockan blev lite för "kompakt".
Nu ska jag kroka ett par i ullgarn, bra att variera mellan stickning, virkning och krokning.
Önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År..