15 november 2009

Tekniktäcke 1:12

En teknik på täcket skall vi ha: Då tar vi det som jag kallar för Lambda-maska.
Lambda är en grekisk bokstav som jag tycker ser ut som de här två maskorna tillsammans.

Kroka ett första varv.

Framåtvarvet: Kroka första maskan i enkel krokning, på maska två tar man kroknålen från vänster in i den lodräta maskan, gör ett omslag och drar upp den nya maskan. Dessa två maskor upprepar man varvet ut, kantmaskan gör man alltid i enkel krokning.

Tillbakavarvet som vanligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Kul blogg du har. Jag krokar en hel del men kan inte hålla mig ifrån vanlig virkning heller.
Jag tittar in här emellanåt och blir glad över nya stygn, denna ska jag absolut testa. Det blev vackert.
Ha en fin kväll,

Susanne Albertsson

Unknown sa...

Hej
Jag har köpt dina mösnter och har provat och krikade en mössa till min dotter tack så mycket för din kunskap om krokning som jag tycket är vackert.
Mvh

Lotte sa...

Så glad jag blev när jag hittade hit. Jag håller på att försöka lära mig att kroka själv hemma och det är inte lätt att hitta beskrivningar. Du skulle samla all din kunskap och mönster och ge ut den i bokform. Jag skulle köpa den direkt. :) Hit lär jag nu komma tillbaka ofta..