18 december 2022

Adventskrokning 2022, Ledtråd 4

 När jag har krokat ledtråd 3 så ser min bit ut så här

Hela biten.

Närbild på varven

Då fortsätter vi:
När jag skriver t ex kroka 5 maskor, så skall även första maskan räknas med. 
Du har från början en maska på nålen och tar upp fyra maskor, då har du krokat 5 maskor. 
Det är enklast att räkna på detta vis.
Tillbakavarvet skall alltid krokas som vanligt.

V1: Kroka 21m, öka 1m, kroka 2 m, öka 1m, kroka 21 m. Du har nu 46 m på nålen.
V2: Kroka 21m, öka 1m, kroka 4 m, öka 1m, kroka 21 m. Du har nu 48 m på nålen.
V3: Enkel krokning hela varvet
V4: Kroka 21m, öka 1m, kroka  6m, öka 1m, kroka 21 m. Du har nu 50 m på nålen.
V5: Kroka 21m, öka 1m, kroka 8 m, öka 1m, kroka 21 m. Du har nu 52 m på nålen.

Öka, titta här

Lycka till...
Men nu måste jag skynda på så vi blir färdiga innan jul!




4 kommentarer:

Eva Sundström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eva Sundström sa...

Spännande

Sanne sa...

Hej
Jag har lite problem. I varv 1 finns 44 maskor, men de räcker inte för mig. Kroka 21 m, en ökning, kroka 2, en ökning och kroka 21 m, då saknas 2 maskor för mig. I vilken maska ska jag göra ökningen?

KrokningsGudrun sa...

Hej Sanne
Du ökar mellan maskorna! Kroka 21 maskor, öka en maska. Ökningen gör du så att du drar upp en ny maska mellan maskorna, kroka 2 maskor, öka en maska på samma sätt. Nu skall du ha 21 maskor kvar att kroka. Hoppas att detta hjälper dig.